Як перевірити готовність дитини до школи: чек-лист для батьків

Запис у перші класи традиційно розпочнеться 1 квітня, але багато батьків майбутніх школярів вже зараз замислюються: «А чи точно дитина готова? Чи варто почекати ще рік? Одні діти йдуть до школи у шість років і цілком до цього готові, інші в сім — і мають труднощі у навчанні, соціалізації та фізичному навантаженні. В приватній школі Holly Club підготовка дитини до навчання у школі – це сукупність фізичних, комунікативних і вольових якостей. У наш час батьки намагаються «розвинути» своїх дітей, щоб ті виросли успішними і щасливими. При цьому, основний наголос зазвичай робиться на інтелектуальний розвиток. Розбираємося, як зрозуміти готовність дитини до школи і що пропонують розвиваючі центри.
Як зрозуміти чи готова дитина до школи?
З народження дитина розвивається поступово і послідовно, підкоряючись закладеної природою програмі. Якщо штучно форсувати чи прибирати якісь її частини, це може призвести до дисбалансу. Нікому не спадає на думку вчити новонародженого ходити або говорити, «щоб йому потім було простіше». У дошкільному віці у дитини продовжують формуватися мозкові структури та психічні функції, необхідні для подальшого навчання та пізнання, та змінювати їх на щось штучне – не ефективно, а часом навіть шкідливо. Школа сьогодні пред'являє високі вимоги до першокласників як з точки зору фізичних навантажень, так і інтелектуальних. І щоб впоратися з ними, перевірка готовності дитини повинна бути на кількох рівнях: фізіологічному і емоційному, когнітивному і вольовому.
- Емоційна адаптація. Це цілий комплекс функцій у різних сферах: інтелектуальний розвиток та ступінь розвиненості пізнавальних процесів (увага, пам'ять, мислення, уява), емоційно-вольовий розвиток та психологічна готовність до школи в комунікативній сфері.
- Соціальна позиція. Це потреба у навчанні та спілкуванні з однолітками, вміння підкорити свою поведінку зовнішнім правилам, здатність виконати роль учня. Все це сприяє формуванню «внутрішньої позиції» школяра — дитина хоче бути більш дорослою і вчитися, брати на себе зобов'язання та мати певні права. При цьому вона розуміє, як поводитись у школі, вміє спілкуватися з однолітками та вибудовувати стосунки з ними, розуміє роль вчителя.
- Когнітивний розвиток. Це в першу чергу пізнавальні процеси та вміння, які є передумовами навчальної діяльності: увага, пам'ять, сенсорно-моторна координація, просторові уявлення, дрібна моторика і, як окремий процес, мовленнєвий розвиток.
- Вольова готовність. Тут ми говоримо в першу чергу про мотивацію. Важливо розуміти різницю між «Хочу в школу, щоб мені купили гарний рюкзак» та «Мені цікаво дізнаватися нове». Якщо дитина хоче в школу, бо всі друзі вже ходять і у них гарні пенали, цього мало. Важливо, щоб дитина могла слухати і чути вчителя, відповідати на поставлені питання і, головне, бути готовою вчитися новому.
- Фізіологічна готовність. Оцінюється фізична готовність дитини та здоров'я: готовність кісток та м'язів, ступінь розвиненості координації та моторики рухів (у тому числі координації очей-рука), стомлюваність та стійкість до навантажень.
Похід до школи — чудова подія, коли малюк відкриває для себе новий світ, навчається бути дорослим, освоює дуже багато навичок. Найкраща допомога з боку батьків – це увага та похвала. В гімназії Холлі проходить підготовка до школи Київ для дитини від 4-х років. Мета програми – формування інтересу до пізнавальної діяльності, мотивації до навчання, а також розвиток навичок та умінь, якими має мати майбутній першокласник відповідно до вимог освітніх стандартів.
Базові показники готовності дитини до школи
Готовність до школи – це цілісна освіта. Відставання у розвитку одного компонента може спричинити спотворення чи відставання інших. У той самий час, грамотна корекція відстаючих функцій може підтягнути інші. Отже, розгляньте чек-лист для батьків коли дитина готова до школи, якщо може робити наступні 10 дій:
- називати своє ім'я, по батькові та прізвище;
- рієнтуватися у просторі — може назвати, де право, ліво, верх і низ;
- зрозуміти просту схему і пояснити, що у ній зображено. Наприклад, можна запропонувати карту скарбів та попросити розповісти, що на ній демонструється;
- володіти поняттями «більше», «менше», «короткий», «довгий», «старший», «молодший»;
- розповісти, які бувають професії та про своє бажання кимось стати;
- зіграти у гру «третій зайвий» та аргументувати, чому він виключив той чи інший предмет;
- стрибати на одній або двох ногах туди-сюди;
- самостійно себе обслуговувати: одягати куртку, штани, футболку, зав'язувати шнурки;
- розповісти будь-який короткий вірш;
- повторити ритм.
Діти швидко адаптуються до нових умов, якщо їм допомагати та підтримувати. Встановіть контакт з учителем, планомірно та послідовно відпрацьовуйте необхідні навички та дотримуйтесь рекомендацій педагогів. У вас вийде!
У школі Холлі діагностика готовності до школи проходить так, щоб дитина не мала страху перед прописами та математикою. На заняттях педагоги приділяють особливу увагу розвитку інтелектуальних та пізнавальних здібностей дитини, пам'яті (в т.ч. зорової), логічного та просторового мислення, розширення уявлення про світ, правильну побудову речень та вміння відповідати на запитання до тексту. Якщо ви не знаєте як перевірити чи готова дитина до школи завітайте до гімназії Холлі і пориньте в атмосферу нового підходу до навчання!